2011. március 28., hétfő

Kettős mérce

Ragyogó péntek volt, reggel óta vártam, hogy délután felkapom a suliból a kislányom, és átmegyünk a szemközti Városligetbe sörözni. Előző esti futáskor láttam, hogy kinyitott kedvenc "egységem", a Pántlika http://melisandegyuruje.blogspot.com/2010/03/tegnapi-langyos-mar-mar-nyarias-esten.html, hívogatóan égtek a színes lampionok, amelyeket a fák küzütti drótra függesztettek ki. Odaértünk jó időben, sikerült is az utolsó szabad asztalra rácsapni, eldöntöttük, hogy a kislányom bodzaszörpöt és palacsintát, én pedig egy pohár sört fogok rendelni. Sajnos azonban a pincér egyszerűen levegőnek nézett bennünket. Először nyugtatgattam magam, persze, biztos mert sokan vannak. Aztán bejött két pasi, azokhoz rögtön odament. Ááá, gondoltam, én gondolom csak rosszul, itt voltak már azok. De közben fizettek, szabadultak fel asztalok. Még mindig semmi. Újabb két 30-as pasas - focizásból jöhettek - hozzájuk is odaugrik. És itt el is szakadt a cérna. Felálltunk, és én nagyon rossz szájízzel távoztam, Megint kigolyóztak a "klubból", 40 éves, egyedül söröző nő nem vendég. Itt tartunk még mindig, és nem elszigetelt eset, szinte közhely, hogy "kísérő nélküli" hölgyeket utoljára szolgálnak ki, éreztetve velük, hogy itt semmi keresnivalójuk. Hej, de nagyon vágyom pedig arra, hogy egyenrangúként kezeljenek - leglább a pénzemért! Érintőlegesen kapcsolódik ide, de a cím ötletét adó poszt a nokert.hu-ról épp arról ír, hogy Geréb Ágit könyörtelenül bekasztlizták, pedig a születési/szülési komplikációkból adódó halálozás nála sem alacsonyabb, mint kórházban praktizáló kollégáié. (Sőt - de hivatkozást sajna nem tudok - mintha jobb statisztikával is rendelkezne!) Igen, dr. Geréb Ági szülész-nőgyógyász szakorvos, és nem bába. Igaz, eltiltották a prakszisától. Bezzeg nem úgy a MÁV kórház hentesét (jelenleg a Schöpfl-Méreiben folytatja ámokfutását), H. Szabolcsot, aki tucatszám végzett indololatlan császármetszéseket, amelyek során halállal, vagy maradandó károsodással végződő beavatkozás is történt. Mindezt az ügyeleti időben csinálta, nehogy már be kelljen külön - ne adj'isten éjjel - a vajúdó kismamához! A Magyarországon kiugróan magas császármetszések számát is meghaladta az ő átlaga. A nyomozás során kiderült, hogy dokikám az évi átlagos 1 szülész/születésszámhoz (50-100) képest 454 szülést vezetett le, ezek felét ügyelet alatt, az így világra jött babák 40%-a került újszülött intenzívre.

4 megjegyzés:

magányos farkas írta...

Mélisande, csak a tárgyilagosság kedvéért: Geréb Ágit nem "bekasztlizták", és főként nem most (ez fontos, nehogy már azt higgyük, a jelenlegi kormánypárt pikkel rá).
Valamikor azt hittük: a szülő nőknek az csak jó, ha kórházban, szakavatott és minden fontossal ellátott helyen szülnek. Ez "vívmány" volt. Később sikerült elhinteni a kétely magvait, hogy ez nem jó, sőt, úgymond, a személyes szabadság lábbal tiprása. Visszasüllyedtünk a Semmelweis előtti időkbe. Drága hölgyek, tessék észrevenni, hogy itt nem a ti szabadságotok a fontos, bármennyire is erre szeretik kihegyezni: itt egyedül a gyerek érdeke a fontos. És ezt bizony Geréb Ági és követői szeretik elfelejteni.

Ezt muszáj volt megjegyeznem.
Szerintem ez a kettős mérce, nem pedig az, amit te sejtetsz.

Ami a sörözőbeli élményedet illeti: együttérzésem; sajnos, ilyen tahók is vannak még. Szeretném hinni, hogy ez nem általános.

Mélisande írta...

Kedves Magányos Farkas, köszönöm a reflexiódat. Geréb Ágit úgy tudom, letöltendő szabadságvesztésre ítélték. (Lehet, hogy tévedek?:S) A véleményed tiszteletben tartom, noha nem értek egyet vele. Akár még igazad is lehet, csakhát itt van a kórházban praktizáló dokik esete. Azért ott sem éreztem magam biztonságban az első szülésemkor. Nekem az a legnagyobb bajom, hogy ők mindig megússzák. Vonatkozzon már rájuk is ugyanaz az elvárás!

magányos farkas írta...

Kedves Mélisande: valóban, letöltendő szabadságvesztésre ítélték GÁ-t. Egy kicsit el voltam maradva; nem tudtam, hogy már ítéletet hirdettek. Elnézést kérek.

Hogy "megnyugtassalak": nem ússzák meg a kórházi dokik sem. Akkora pert akaszthatnak - és akasztanak - a nyakukba, hogy még.

Az otthonszüléssel egyébként nem elvi okok miatt nem értek egyet. Hanem azért, mert itt még a lehetősége sincs meg annak, hogy ha valamilyen baj, valamilyen azonnali beavatkozást igénylő dolog következik be, azt megtegyék. Tudtommal GÁ-t is ilyen esetek miatt ítélték el végül.

Amúgy sem "otthoni" az a szülés, ha a Szülés Házában zajlik (mi a különbség a szülőotthonhoz képest?)

Ami viszont nagyon elkeserít: az, amikor ebből, másból, mindenből politikát csinálnak. Rég nem GÁ személye már a fontos, hanem a mögöttes politikai kötélhúzás.

Hozzászólásaim nem ellened irányultak: ismételten elnézést kérek, ha mégis úgy vetted volna.

Mélisande írta...

Nem éreztem egyeltaalán ellenem irányulónak, inkább köszönöm, hogy megtiszteltél a véleményeddel.
Ami a korházi dokikat iletti, sajnos elég szkeptikus vagyok...