2012. szeptember 20., csütörtök

Halálbüntetés

Tegnap ment a TV Aldoi Hesna bulváros riport műsorával - ami olyan, mintha valami tényfeltáró valami izé lenne. De nem, nem az, mert marha felületes, a dolgoknak csak azt a részét adja le - na most lehet ám, hogy a kereskedelmi csatornákat utánzó királyi megvagdossa - amelyek a Blikk, Story, stb szennylapok olvasóinak gyomrát nem fekszi meg. Olyan, mintha nagyon utánajárnék valaminek, de nem, mert csak annyit adok le, ami nézettséget generál. (Ez volt a bajom On the Spotékkal is: már a témaválasztás is olyan volt, hogy azt jól el lehessen adni, vagyis hozzon pénzt, sokat.)
De nem ezért ragadtam billentyűt, hanem ami épp fürdés és hajszárítás között megütötte a fülemet. Egy amerikai börtön szakácsával beszélgetett, aki a halálos ítéletek végrehajtása előtti utolsó vacsorát készíti az elítélteknek. Hogy mit szokta leggyakrabban kérni. És nekem először beugrott, amit olvastam itt-ott: a kivégzésre menet sokan összecsinálják magukat a félelemtől - a szervezet ugye igyekszik streesz esetén minél több felesleges anyagtól szabadulni a menekülés érdekében, ami ebben az esetben hiábavaló, az agy tudja, de a test teszi a dolgát - milyen abszurd dolog az, hogy kivégzés.
Nagyon fiatalon láttam részletet a Héf főbűn c. lengyel filmeposzból. Az volt a címe, hogy rövidfilm a gyilkosságról. Vittek akasztani egy fiatalembert, aki gyilkolt, emberi mivoltából kivetkőzve. Akkortól ítéltem el a halálbüntetést. Pedig iszonyú dolgot követett el, nem érdemelne szánalmat. (jaj, most ne kérdezze senki, hogy és ha a te - le sem írom .... Igen akkor más lenne, de mint társadalmi lény akkor is megrázó. Nem is érteni, miért szán az ember egy ilyet. De tegnap jöttem rá, hogy mint embert sért a halálos ítélet, emberiességemen ejt csorbát.  Méltatlan hozzám, hogy öljek. Egy ilyen féreggel sem alázhatom meg magam. És ez nem holmi lózung, engem tényleg ez bántana. Az emberiességem nem viselné el - az, hogy rosszul érzem magam tőle, az nem elég árnyalt. Szóval, akik ezt nem ellenzik, azok maguk is vágynak a gyilkolásra. De tudom, ez nehéz kérdés, mert nekem is ki szokott nyílni a zsebemben a bicska. most zavarban is vagyok. Hát igen, ha egyáltalán nem lenne semmiféle élet ellenes cselekedet a Földön...   hatalomgyakorlás céljából. Nehéz okosnak lennem.

Nincsenek megjegyzések: