2012. március 22., csütörtök

Korngold: A halott város - A debreceni Csokonai Színház vendégjátéka a MÜPA Fesztivál Színházban

Rálik Szilvia és Nyári Zoltán
www.mupa.hu
Tegnap igazi csemegéhez volt szerencsém. Nagyon későn került a Tavaszi Fesztivál programjába, így majdnem a Händel operára vettem jegyet. Korábban sok szépet olvastam az előadásról, és sajnáltam, hogy az Operaházban csak a biztos közénségsiker darabokat merik újabban adni - arra bemennek a külföldiek a méregdrága árakon is.
Korngold Richard Strauss kortársa volt, de szerintem dallmosabb a zenéje, noha néhol talán terjendős. A dallamosabbat úgy értem, hogy szerintem Strauss - mint valami Freud - távolról bogozza ki, vagyis ez esetben komponálja persze - addig Korngold a páciens maga. Filmzeneszerzőként is nyilvántartják (bár ezt a művét a nagy filmkorszakot megelőzően, 1920-ban írta.
Valóban sokszor érezni lehetett azt, amit kritikusok hatásvadásznak írtak, tehát hogy a cselekményt aláfesti, és nem szervesen összetartozik vele, mint Wagner, Strauss, de nem akarok hülyeséget írni, mert baromira nem vagyok zeneértő. Sokszor operettesek/musicalesnek a dallamok, szerintem remekül megszólítana fiatalokat is,főleg mert nagyon is hétköznapi esetről - a veszteség feldolgozásáról szól.
A hatalmas zenekat a színpadon, két szinten foglalt helyet, így némileg kiküszöbölték nem odavaló voltát. Egyébként Kocsár Balázs nagyon odatette őket.
A díszlet vetített városképekből, sírkövekből és egy festőállványcól állt, meg különféle szerkezetekből állt, aprított fakéreggel felszórva.
Rálik Szilviát nagyon megtalálta a női főszerep. Eleinte ugyan zavartak az éles magasságai, de hamar ráhangolódtam. Hitelts volt Marietta már-már közönséges figurájának megformálásában csakúgy, mint a halott Marie törékeny, áttetsző szellemének megidézésében.
Nyári Zoltánról nagyon jó híreket hallani mostanság: fellép a drezdai Semper Operben, és más vezető európai házakban (talán München?) is. Igazi reménytelenül szenvedélyes-szeszélyes volt Paulja.
Massányi Viktor alakította a hű barátot, szép, erős hangon énekelt, hiteles karaktert formálva meg. Miként Bódi Marianna is - nagy nyeresége ő Debrecennek, simán építeném rá a repertoárt. De bizony jók voltak a kisebb szerepekben fellépők. Ez az előadás nagyon összeérett! Sok ilyen vendégszereplést Budapesten is!
Ja: és a kalapok gyönyörűek voltak!!!!

2 megjegyzés:

laur56 írta...

Nagyon gondolkodtam, melyiket válasszam, de aztán a másik mellett döntöttem. Látom, ez is jó lett volna. Hátha elkapom még valahol.

Mélisande írta...

Én is el akartam menii a Herkulesre, de amikor hallottam, hogy idehozzák Debrecenből, nem sokat hezitáltam. De amaz is biztos szép volt!